Vinkkejä kotisivujen hakukonenäkyvyyden parantamiseen

Netistä löytyy valtaisa määrä erilaisia sivuja. Kuinka oma sivu voi koskaan löytyä tästä suuresta tiedon valtamerestä? Onko oman sivun löytyminen suunnilleen yhtä todennäköistä kuin neulan löytyminen heinäsuovasta? Kun verkkosivustojen suurta määrää alkaa ajatella, voi oman mission eteenpäin vieminen alkaa tuntua mahdottomalta ajatukselta. Mutta omien kotisivujen hakukonenäkyvyyttä on mahdollista myös parantaa tiettyjen melko simppeleiden keinojen avulla. Ei siis kannata vaipua epätoivoon! Lue vinkkimme ja nosta sivusi Googlen hakutulosten kärkeen!

Vinkkejä, joiden avulla voit parantaa hakukonenäkyvyyttä

– Huolehdi siitä, että kotisivusi on toteutettu hyvin teknisesti. Huonosti toteutettu sivu saattaa estää sivun näkyvyyttä. Varmista siis, että sivusi koodaus on tehty oikein. Tämä on tärkeää sivusi toiminnan kannalta. Se on tärkeää myös sivusi latautumiseen kuluvan ajan kannalta. Latautumisaika on yksi asia, jota Google arvioi hakutulossijoituksia jakaessaan, joten hitaasti latautuva sivu ei ole tältäkään kannalta hyvä juttu. Lisäksi monet lukijat saattavat kyllästyä hitaasti latautuvaan sivustoon ja siirtyä samantien nopeammille vesille. Saatat menettää tämän vuoksi suuren määrän lukijoita, joten ihan pienestä asiasta ei ole kyse. Nykyajan hektinen elämänrytmi näkyy myös vaatimuksena siitä, että sivujen tulee ehdottomasti latautua mahdollisimman nopeasti.

– Voit tarkistaa sivustosi koodin helpon validointi-työkalun avulla. Tämä työkalu auttaa sinua löytämään sivustosi erilaiset mahdolliset virheet. Kannattaa ehdottomasti tutustua tähän työkaluun, ellet ole sitä jo ehtinyt tehdä!

– Varmistathan, että sivustosi osoite on selkokielinen. Tarkista sekä pääosoite että alasivujen osoitteet. URL-osoitteessa tulisi siis lukea selkeää suomea sekä avainsanoja erilaisten kirjainnumeroyhdistelmien sijaan.

– Varmista, että sivujesi metatiedot ovat oleelliset – tämä käsittää sekä meta titlen, meta keywordsit että meta descriptionin. Meta title tarkoittaa otsaketta ja on yksi tärkein osatekijä hakukoneiden näkökulmasta katsottuna. Meta keywordsit ovat avainsanoja. Näillä ei ole hakukoneiden kannalta enää niin suurta merkitystä kuin ennen. Meta description tarkoittaa kuvausta, jossa esitetään ote sisältötekstistä. Tämä auttaa siinä, että lukija klikkaa sivuston linkkiä löytäessään mielenkiintoista luettavaa.

– Hakurobottien työtä kannattaa helpottaa sivukarttaa käyttämällä. Voit kuvitella mielessäsi konkreettisesti robotin, joka etsii mielenkiintoista tietoa jostakin tietystä aiheesta ja löytää etsimänsä helpommin selkeän kartan avulla. Juuri näin hakurobotti hieman yksinkertaistaen toimii!

– Sivuston latautumisnopeus kannattaa optimoida mahdollisimman hyvin, jotta sivu aukeaisi mahdollisimman nopealla tavalla. Vältä siis ylisuuria taustakuvia tai muita medialementtejä, jotka saattaisivat hidastaa sivuston latautumista. Erilaiset koodausvirheet voivat myös hidastaa latautumista, samoin kuin ulkopuolelta tulevat skriptit. Toisaalta kannattaa muistaa, että mediaelementit saattavat olla tärkeä osa sivuston ilmaisua, minkä vuoksi onkin tärkeää löytää juuri oikeanlainen tasapaino näiden asioiden välillä.

– Sivuston sisällöllä on suuri merkitys hakukonetulosten kannalta. Tämän vuoksi onkin tärkeää tutkia ja määrittää sivujen oleellisimmat avainsanat. Mieti mitkä avainsanat ovat tärkeimpiä.

– Jokaiselle yksittäiselle sivulle kannattaa suositusten mukaan kirjoittaa minimissään 300 sanaa. Tämä auttaa hakukonenäkyvyyden saavuttamisessa.

– Kannattaa myös pyrkiä luomaan mahdollisimman paljon sisältöä, jolla on merkitystä. Sisällön tulisikin olla mahdollisimman laadukasta ja lukijoita kiinnostavaa. Jos kirjoitat blogia, kannattaa pyrkiä kirjoittamaan mahdollisimman säännöllisesti.

– Kannattaa pyrkiä luomaan myös sivustolle alasivuja.

– Kannattaa keskittyä yhden sisältösivun osalta ainoastaan muutamaan tärkeään avainsanaan, joita kannattaa pyrkiä korostamaan perusmuodossa. Avainsanoja kannattaa käyttää eri elementteihin.

– Kannattaa myös varmistaa, että kullakin sivulla on pääotsikko, alaotsikoita sekä kuvia. Näissä kaikissa kannattaa käyttää sivun oleellisimpia avainsanoja, minkä vuoksi näiden avainsanojen määritteleminen onkin niin kovin tärkeää.